Historien bag Saralystkirken

Saralystkirken blev dannet i 2005 ved en sammenlægning af to frikirker, som tidligere udgjorde henholdsvist Saronkirken (Det Danske Missionsforbund) og Højbjerg Frikirke (Guds Menighed). Forud var dog gået nogle år med et nært samarbejde og drøftelser om en sammenlægning.

Begge menigheder, som nu var blevet til den nye frikirke i Århus har imidlertid en historie, som går meget længere tilbage i tiden.

I slutningen af det 19. århundrede opstod der flere vækkelsesbevægelser rundt omkring i Europa og ikke mindst i Skandinavien. I Danmark fandt en del af de nye frimenigheder sammen i Det Danske Missionsforbund, som blevet dannet i 1888, men først året efter, i 1889, blev der i Århus dannet en menighed, som sluttede sig til Missionsforbundet, der specielt i Jylland ofte gik under betegnelsen Frimissionen.

Højbjerg Frikirkes rødder var at finde i en amerikansk vækkelsesbevægelse kaldet ”The Holiness Movement”, som kom til Danmark omkring 1910, hvor der specielt i Nordjylland blev dannet menigheder. I Danmark fik den nye frikirke betegnelsen Guds Menighed. Menigheden i Århus blev dannet i 1967 og appellerede med sit cafearbejde i ”One Way Huset” specielt til mange unge mennesker. Senere flyttede menigheden til Højbjerg og tog samtidigt navneforandring til Højbjerg Frikirke.

Det nuværende navn, Saralystkirken, har sin baggrund i vejnavnet Saralyst Allé, hvor den nye kirke har sin adresse.

Kirken er i dag stadigt knyttet til Det Danske Missionsforbund, men har samtidigt tætte bånd til Gemeinde Gottes, Guds Menighed i Tyskland.